De roker – een Paria

Reclame van MorlboroWaar vroeger, in lang vervlogen tijden, de reclames van de Marlboro Man als stoere cowboy nog enorm tot de verbeelding sprak is het vandaag de dag wel anders.

Het adverteren met sigarettenmerken en andere rookwaar is al jarenlang verboden terrein voor de tabaksfabrikanten. Sterker nog, de waarschuwingen op verpakkingen van rookwaar tegen longkanker, impotentie en een langzame dood liegen er niet om. Om nog maar niet te spreken van de grafische ondersteuning in de vorm van gruwelijke plaatjes, die in sommige landen rokers extra angst moet inboezemen.

Terecht wellicht, maar dan moet de ‘schadelijkheid voor de gezondheid’ wel consequenter en over een veel breder vlak worden getrokken. Hoeveel problemen kent de maatschappij wel niet die gerelateerd zijn aan obesitas bijvoorbeeld. Door een ongezond leef- en eetpatroon komen meer en meer mensen in de psychische put terecht met alle gevolgen van dien. En wat te denken van alcohol? Comazuipen, extreme ruzies in het uitgaanscircuit, een sociaal isolement waar drinkers in terecht komen, leveraandoeningen en het syndroom van Korsakov: laten we alcohol eens als voorbeeld nemen.

Wel reclame voor alcoholhoudende drank

Waar op elke pakje sigaretten, shag of op de verpakking van welk rokertje dan ook de waarschuwing tegen ziekte, impotentie en dood dik gedrukt ‘in your face’ gemeld wordt is dat bij alcoholische drank helemaal niet het geval. Sterker nog, er wordt vrolijk op los geadverteerd met slechts de ‘kritische noot’ van een minimum leeftijd van 18 jaar.  Voor de rest worden de reclames voor bijvoorbeeld bier vergezeld van een vriendelijk ‘drink met mate’ of ‘drink verantwoord’. Wanneer we het toch over de slechte invoed op de gezondheid van het roken hebben: hoe slecht is alcohol wel niet?

De diepe problemen waar veel mensen die ooit beginnen aan hun eerste glaasje alcohol in terecht komen stopt niet bij ‘slecht voor de gezondheid. Alcohol heeft een zwaar verslavende werking (net als roken, eerlijk toegegeven) die niet alleen desastreuze voor de gezondheid van de drinker heeft. Veel alcoholverslaafden verliezen uiteindelijk hun baan, hun gezin, zelfs hun auto en huis. Met alle respect, dat is toch niet te vergelijken met de dure hobby van het roken (waar de overheid via de accijnzen gruwelijk veel geld mee ophaalt) en de slechte invloed op de longen van de roker? En toch zijn brouwerijen en zelfs leveranciers van sterke dranken als cuarenta y tres, amarettto, bacardi en martini om er maar een paar te noemen vrij hun waar via reclame- advertentie,- en marketingcampagnes volop aan te bieden. Dat heet simpelweg: meten met twee maten.

Rokers zijn de vreemde eend in de bijt geworden

De kop van deze alinea is nog zacht en lieflijk uitgedrukt. Om het cru te zeggen: rokers worden meer en meer uitgekotst, geholpen door het beeld dat mede door de overheid geschapen wordt. Waar veel rokers zich goed kunnen voorstellen dat in een druk restaurant de rook storend kan zijn voor niet-rokende eters hebben ze zich daar ook zonder mopperen op aangepast. De rookruimte is voor een roker inmiddels bekend terrein, net als de jas die altijd binnen handbereik ligt om bij weer of geen weer naar buiten te lopen indien er bijvoorbeeld geen rookruimte aanwezig is in het betreffende horeca-etablissement.

De zomer is voor iedereen een lekker seizoen met het buitenleven en de vele aanlokkelijke terrasjes die wachten om op neergeploft te worden voor een natje en een droogje. Voor de roker is dit seizoen wellicht extra mooi: er hoeft niet worden weggelopen uit conversaties en gezelschap voor een sigaretje. Maar er gaan meer en meer stemmen op dat ook op terrassen niet meer gerookt mag worden in de toekomst, wat is dat voor onzin? We zitten met zijn allen wel in de uitlaatgassen van auto’s en uitstoof van afvalstoffen van fabrieken, maar die paar sigaretjes die door de wind meteen worden weggewuifd zou niet meer mogen? Op sportgebied zou dit je reinste competitievervalsing worden genoemd. Het wachten is op een rookverbod in jouw eigen auto, let maar op, ook daar zijn woorden voor: je reinste betutteling.

‘Roken? We komen er samen wel uit’ is verworden tot een loze kreet en is net als de Marlboro Man slechts een herinnering uit een ver verleden.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *